Αλλάζει η νομοθεσία για τις ενδοομιλικές……

/
Ημερομηνία13 Ιαν 2013

Διπλό κτύπημα στην ακρίβεια και τη φοροαποφυγή επιχειρεί να επιφέρει το υπουργείο Οικονομικών μέσω του σχεδίου για τις ενδοομιλικές συναλλαγές που θα τροποποιεί την υφιστάμενη νομοθεσία. Με το νέο νομοθέτημα που θα ενσωματώνεται και στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, εκτιμάται ότι θα περιοριστούν στο ελάχιστο τα φαινόμενα της τεχνητής μεταφοράς κερδών από την Ελλάδα σε χώρες με χαμηλότερη φορολογία, μέσω υπερτιμολογήσεων ή υποτιμολογήσεων και το Δημόσιο θα πάψει να στερείται έσοδα από την διοχέτευση κεφαλαίων στο εξωτερικό. Παράλληλα οι τιμές των προϊόντων στην ελληνική αγορά θα διαμορφώνονται πραγματικά με βάση τους κανόνες της ανοικτής αγοράς και θα περιορίζεται στο ελάχιστο το τεχνητό φούσκωμα των τιμών, λόγω ακριβώς του ελέγχου των συναλλαγών μεταξύ μητρικής και θυγατρικής.

Ειδικότερα, με το προτεινόμενο σχέδιο κωδικοποίησης που παρουσιάζει σήμερα το «Κέρδος», επιχειρείται να βελτιωθεί και να κωδικοποιηθεί το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο ώστε να είναι εφικτός τόσο ο αποτελεσματικός έλεγχος των επιχειρήσεων από τις φορολογικές αρχές όσο και η μείωση του διοικητικού βάρους με το οποίο επιφορτίζονται κατά την εκπλήρωση της υποχρέωσής τους οι επιχειρήσεις.

Σημειώνεται ότι η Ελλάδα, όπως αναφέρει ο ίδιος ο υφυπουργός Οικονομικών, κ. Γ. Μαυραγάνης, είναι η μοναδική χώρα στον κόσμο που διαθέτει δύο διαφορετικά νομοθετικά πλαίσια για το θέμα: Ενα από το υπουργείο Οικονομικών και ένα από το υπουργείο Ανάπτυξης.

Η αλληλοκάλυψη αυτή επιχειρείται να αμβλυνθεί μέσω του νέου νομοθετήματος, ενώ στο πλαίσιο της ενίσχυσης της διαφάνειας των συναλλαγών, της απλοποίησης των διαδικασιών, αλλά και της προστασίας του υγιούς ανταγωνισμού:
1. Διαμορφώνεται ένα σαφέστερο πλαίσιο τεκμηρίωσης των ενδοομιλικών συναλλαγών και των τιμών συναλλαγών μεταξύ συνδεμένων επιχειρήσεων.
2. Καθιερώνονται νέα δεδομένα για τις υποχρεώσεις κατάρτισης και υποβολής του φακέλου τεκμηρίωσης εντάσσοντας στο «παιχνίδι» και την ΓΓΠΣ.
– Καθορίζεται η μεθοδολογία ενδοομιλικής τιμολόγησης και η διόρθωση κερδών από συναλλαγές με ημεδαπές και αλλοδαπές συνδεδεμένες επιχειρήσεις.
3. Εξορθολογίζονται τα πρόστιμα για περιπτώσεις εκπρόθεσμης υποβολής ή μη υποβολής του φακέλου.
4. Διευρύνεται το χρονικό περιθώριο υποβολής του φακέλου τεκμηρίωσης προκειμένου να καθίσταται ευκολότερη η ανταπόκριση των επιχειρήσεων και να αποφεύγεται κατά το δυνατόν η υποχρέωση κατάθεσής του με το χρονικό διάστημα δημοσιοποίησης των οικονομικών καταστάσεων.

Οι τιμές ανεβαίνουν,τα έσοδα κατεβαίνουν

Το θέμα τόσο της φοροαποφυγής σε μία ιδιαίτερα δύσκολη δημοσιονομικά περίοδο όσο και της ακρίβειας που επιμένει σε βασικά προϊόντα πρώτης ανάγκης παρά τη βαθιά ύφεση απασχολεί ιδιαίτερα το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, το οποίο βλέπει από τη μία πλευρά τα ελληνικά νοικοκυριά να πληρώνουν πανάκριβα τα ίδια αγαθά που πωλούνται φθηνότερα στο εξωτερικό και το Δημόσιο να μην μπορεί να μαζέψει το κέρδος αυτό! Και αυτό αφού μία μητρική πολυεθνική εταιρεία, η οποία διαθέτει σημαντικό αριθμό θυγατρικών σε χώρες της ΕΕ, μπορεί να τιμολογεί τα προϊόντα της σε κάθε μία ξεχωριστά ανάλογα με το φορολογικό καθεστώς της χώρας που αυτή δραστηριοποιείται. Ετσι, αν η φορολογία είναι υψηλή, τότε υπερτιμολογεί την χονδρική τιμή του προϊόντος, με αποτέλεσμα η θυγατρική να εμφανίζει μικρότερα κέρδη και άρα να καταβάλει χαμηλότερο φόρο.

Παράλληλα, μπορεί η μητρική εταιρεία να χρεώνει στις θυγατρικές υψηλά royalties (δικαιώματα χρήσης σημάτων) εκτινάσσοντάς τους το κόστος, να τις δανείζει επίσης ακριβά δικαιολογώντας τους επίσης αρνητικά οικονομικά αποτελέσματα, ή να απολαμβάνει το κέρδος που προέρχεται από μία αγοραπωλησία προϊόντων μεταξύ μίας θυγατρικής λιανικής με μία προμηθευτική!

Το ιστορικό

Το θέμα του ελέγχου των ενδοομιλικών συναλλαγών απασχολεί τουλάχιστον τα τελευταία τέσσερα χρόνια τα υπουργεία Οικονομικών και Ανάπτυξης, τα οποία με κοινή τους απόφαση (26.05.11) συνέστησαν κοινή νομοπαρασκευαστική επιτροπή με έργο τη μελέτη του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου σχετικά με τους κανόνες τεκμηρίωσης ενδοομιλικών συναλλαγών καθώς και την κατάρτιση ενός ενιαίου αναθεωρημένου νομοθετικού κειμένου.

Παρά το γεγονός ότι το πόρισμα της επιτροπής διαβιβάστηκε τον Οκτώβριο του 2011 στην τότε πολιτική ηγεσία των δύο συναρμόδιων υπουργείων, μέχρι σήμερα δεν υπήρξε η αναμενόμενη νομοθετική συνέχεια. Σήμερα ωστόσο ο φάκελος των ενδοομιλικών συναλλαγών ξανανοίγει με τον υφυπουργό Οικονομικών, κ. Γ. Μαυραγάνη, να αναφέρει πρόσφατα στη Βουλή ότι το νομοσχέδιο θα κατατεθεί σύντομα.

Η τοποθέτηση του κ. Μαυραγάνη αφορούσε σε ερώτηση βουλευτών του ΣυΡιζΑ που ζητούσαν τη δημοσιοποίηση του πορίσματος, κάνοντας λόγο παράλληλα για αδυναμία του κράτους να ελέγξει «την κερδοσκοπία πολυεθνικών αλλά και εγχώριων ομίλων, η οποία συνεχίζεται με αμείωτη ένταση σε βάρος του ελληνικού κράτους». Τόνιζαν δε ότι πρόκειται για ένα θέμα που δεν αναμένεται να οδηγηθεί σε λύση από τη στιγμή που ο αρμόδιος μηχανισμός ελέγχου, ο οποίος έχει επιφορτιστεί με την παρακολούθηση αυτών των εταιρειών, παραμένει εγκλωβισμένος στη δίνη αρμοδιοτήτων μεταξύ των υπουργείων Ανάπτυξης και Οικονομικών. Ο ανωτέρω μηχανισμός (ο οποίος διέπεται από τους Νόμους 3728/2008 και 3775/2009) τα τελευταία τέσσερα χρόνια είναι στελεχωμένος μόνο με έναν υπάλληλο, ο οποίος από τους 40 φακέλους που έχουν συγκεντρωθεί, έχει κατορθώσει να ελέγξει μόλις έναν. Η κρισιμότητα των παραπάνω είναι προφανής, δεδομένου ότι οι υπό έλεγχο εταιρείες ανέρχονται σε 2.500, οι μισές εκ των οποίων είναι πολυεθνικές.

 

Πηγη: Κέρδος 27/10/2012